Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού. Πότε το Φράγμα έχει αρκετό νερό; Πότε κινδυνεύει; Πότε η στάθμη του είναι χαμηλή ; Κάνοντας ένα πείραμα τα παιδιά κατανοούν τη στάθμη του νερού στο φράγμα Μπραμιανών.
Γεμάτο ή άδειο φράγμα;
Η τεχνητή λίμνη Μπραμιανών κατασκευάστηκε το 1986 για να καλύψει τις ανάγκες καλλιέργειας 30.000 στρεμμάτων της Ιεράπετρας. Η λίμνη έχει έκταση 1050 στρέμματα και χωρητικότητα 15 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, κάνοντας την το δεύτερο μεγαλύτερο υγρότοπο της Νότιας Ελλάδας, μετά το φράγμα Ποταμών Αμαρίου.
Με τα παιδιά συζητάμε την αναγκαιότητα του φράγματος για την περιοχή μας, με τον μεγάλο αριθμό θερμοκηπίων. Για να δούμε πόσο σημαντικό είναι το νερό στα φυτά φυτέψαμε φακές σε δύο μπολάκια. Στο ένα προσθέσαμε νερό και στο άλλο όχι. Τα τοποθετήσαμε και τα δύο σε ευάερο και ευήλιο μέρος ! Φτιάξαμε και ένα φύλλο εργασίας για να καταγράφουμε την εξέλιξή τους !
Τέλος της εβδομάδας κοιτάξαμε τα φυτά. Οι φακές που είχαν ποτιστεί είχαν φυτρώσει και είχαν μεγαλώσει !
Μέσα στο φράγμα Μπραμιανών υπάρχει μία εκκλησία, ο προφήτης Ηλίας που σηματοδοτεί κάθε φορά την στάθμη του νερού του Φράγματος. Όταν η εκκλησία είναι σκεπασμένη με το νερό και δεν φαίνεται καθόλου, η στάθμη του νερού στο φράγμα είναι ψηλή. Όταν όμως η εκκλησία φανεί και ιδίως όταν έχει αποκαλυφθεί πλήρως, στο φράγμα το νερό έχει μειωθεί πάρα πολύ (όπως δυστυχώς φέτος). Είναι ένα φυσικός δείκτης θα λέγαμε για τον κόσμο !
Με αφορμή λοιπόν την εμφάνιση της εκκλησίας στο φράγμα, θελήσαμε να κάνουμε ένα πείραμα για τη στάθμη του νερού.
Χρησιμοποιήσαμε ένα δοχείο με βρυσάκι, ένα πήλινο μικρό εκκλησάκι, νερό και μία ράβδο (που συμβόλιζε τον αγωγό νερού από τον οποίο πέφτει το νερό στο φράγμα).
Αρχίσαμε λοιπόν να ρίχνουμε νερό μέσα από τη ράβδο και να διαπιστώνουμε ότι η στάθμη του νερού ανέβαινε και σιγά σιγά καλυπτόταν η εκκλησία! Σημειώσαμε το ύψος του νερού όταν η εκκλησία ήταν καλυμμένη και όταν η εκκλησία φαινόταν !
Στη συνέχεια τα παιδιά άνοιγαν την βρύση του δοχείου για λίγο για να «ποτίσουν» οι γεωργοί τα θερμοκήπιά τους. Κάθε φορά που άνοιγαν λίγο τη βρύση, η στάθμη έπεφτε και λίγο. Είχαμε σημειώσει το κατώτατο σημείο στο οποίο οι γεωργοί δεν θα μπορούσαν να πάρουν άλλο νερό γιατί τα ζώα που ζουν γύρω και μέσα στο φράγμα κινδυνεύουν! Βέβαια ανά τακτά χρονικά διαστήματα προσθέταμε νερό από τον «αγωγό». Κάποια στιγμή σταματήσαμε να προσθέτουμε νερό και η στάθμη έφτασε στο κατώτατο σημείο.
Η λύση των παιδιών γαι το τι θα κανουμε αν η στάθμη φτάσει στο κατώτατο σημείο ήταν :
– Κλείνει η βρύση του Φράγματος, κυρία και κάνουμε προσευχούλες να βρέξει !!
Σε ένα φύλλο εργασίας καταγράψαμε πότε το φράγμα είναι γεμάτο και πότε άδειο !
Η επόμενη δράση μας θα είναι η επίσκεψη στο Φράγμα Μπραμιανών και στο ΚΠΕ Ιεράπετρας-Νεάπολης !