Ποτάμι, λίμνη, Φράγμα. Ας παίξουμε ! Γινόμαστε ποτάμια, καταρράκτες, φτιάχνουμε τοίχους-φράγματα με διάφορα υλικά και γινόμαστε ζώα που ζουν στη τεχνητή λίμνη των Μπραμιανών!
Ποτάμι, λίμνη, Φράγμα. Ας παίξουμε !
Μετά την επίσκεψη του Κ. Χάρη από το ΚΠΕ Ιεράπετρας -Νεάπολης στο νηπιαγωγείο μας, και τις πληροφορίες που μας έδωσε για τα ποτάμια , τις λίμνες και τα φράγματα, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε λίγο με αυτά.
Ο ποταμός είναι το υδάτινο ρεύμα που χαρακτηρίζεται από μια σχετική συνέχεια και σταθερότητα τροφοδοσίας και με τομή κοίτης γενικά αρκετά ομαλή.(πηγή Βικιπαίδεια )
Ως λίμνη νοείται ο υγροβιότοπος που αποτελείται από μάζες νερού, γλυκού ή αλμυρού, αλλά και γενικότερα μάζες υγρού (πχ. μεθάνιο), συγκεντρωμένες σε κοιλότητες της επιφάνειας της γης, φαινομενικά στάσιμες και χωρίς άμεση επικοινωνία με τη θάλασσα. Τα βάθη των λιμνών είναι σχετικά μικρά σε σχέση με των Ωκεανών και των Θαλασσών……Λίμνες απόφραξης μπορούν να σχηματιστούν κι από ρεύματα λάβας, από αμμώδεις θίνες, παράκτιες λουρίδες που αποκόβουν μικρά τμήματα θάλασσας κατολισθήσεις ή και από ανθρωπογενή φράγματα. Στην τελευταία περίπτωση η λίμνη ονομάζεται τεχνητή.(πηγή Βικιπαίδεια)
Ένα φράγμα είναι μια κατασκευή που εμποδίζει, ανακατευθύνει ή επιβραδύνει την φυσική ροή υδάτων. Συνήθως με την κατασκευή ενός φράγματος δημιουργούνται συλλέκτες υδάτων, δεξαμενές ή ακόμα και τεχνητές λίμνες.(πηγή Βικιαπίδεια)
Αρχικά καταγράψαμε που βλέπουμε το νερό γύρω μας. Οι ιδέες των παιδιών πολλές και ενδιαφέρουσες !
Και το νερό πόσες μορφές , πόσα «σώματα» μπορεί να έχει στη γη ;
Με αφορμή το αγαπημένο μας τραγούδι «Το ποταμάκι» (Παραμυθοτράγουδα) ξεκινήσαμε με το ποτάμι («τον δρόμο γεμάτο νερό», που είπε ένα παιδί ).
Πήραμε λοιπόν υφάσματα και γίναμε μικρά άλλα και μεγάλα ποτάμια που ταξιδέψαμε κοντά και μακριά !!
Εντύπωση μας έκαναν οι μεγάλοι καταρράκτες που είδαμε στο διαδίκτυο και σκεφτήκαμε διάφορους τρόπους να τους αναπαραστήσουμε ! Η πρώτη ιδεα ήταν να ανέβει ένα παιδί στο τραπέζι και να κρατάει ψηλά το ύφασμα -ποτάμι! Από εκεί ένα άλλο παιδί κυλούσε μπάλες – σταγόνες για να δει αν ο καταρράκτης ήταν μεγάλος!
Γρήγορα όμως κουράστηκαν και ειπώθηκε η επόμενη ιδέα ! Να στερεώσουμε το ύφασμα στη ντουλάπα! Η ιδέα εκτελέστηκε και ότι προβλήματα προέκυψαν με το ύφασμα αντιμετωπίστηκαν με έξυπνες ιδέες!
Τα ποταμάκια λοιπόν συνέχισαν να κυλούν μέχρι που συνάντησαν έναν μεγάλο τοίχο που είχαν φτιάξει οι άνθρωποι. Δεν μπορούσαν να τον διασχίσουν και μαζεύτηκαν όλα μαζί να φτιάξουν μία λίμνη !
Γιατί οι άνθρωποι έχτισαν τον τοίχο -φράγμα ; Υπάρχουν και άλλα κτίσματα του νερού; Ψάξαμε στο διαδίκτυο και καταγράψαμε όσα κτίσματα είδαμε ! Μιλήσαμε για την χρήση του καθενός, τα καταγράψαμε σε φύλλα εργασίας και επικεντρωθήκαμε περισσότερο στο φράγμα μια και το είχαμε στην περιοχή μας !
Στη συνέχεια το κάθε παιδί σκέφτηκε με τι υλικό από την τάξη θα μπορούσε να φτιάξει έναν τοίχο – φράγμα ! Οι ιδέες πολλές και εξαιρετικές ! Με τούβλα, με μαξιλάρια, με παπούτσια, με βιβλία , με καρέκλες, με κουτιά, με πιάτα κλπ.
Μελετήσαμε τα ζώα που συναντάμε στο φράγμα μας και προσπαθήσαμε να τα μιμηθούμε ! Γίναμε πρασινοκέφαλες πάπιες , μαυροπελαργοί, βατράχια κά.
Στο τέλος φτιάξαμε ένα κολάζ με τον υδροβιότοπο του Φράγματος Μπραμιανών. Κολλήσαμε ότι ζώα και φυτά μπορούμε να δούμε στο Φράγμα !
Δεν σταματάμε όμως εδώ. Μας περιμένουν καινούργιες προκλήσεις τις επόμενες μέρες ! Μέχρι τότε σας αποχαιρετούμε με το υπέροχο τραγούδι της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και του Δώρου Δημοσθένους από το CD του Τεμπέλη Δράκου.