Ανεμολόγιο Τσαρούχη και ένταση ανέμου. Μάθαμε την κλίμακα μποφόρ, φτιάξαμε ανεμόμετρο και ανεμολόγιο και γνωρίσαμε τους ανέμους μέσα από τον πίνακα του Τσαρούχη « Ανεμολόγιο».
Ανεμολόγιο Τσαρούχη και ένταση ανέμου
Συνεχίζοντας την ενασχόλησή μας με τον αέρα, αναρωτηθήκαμε πόσο δυνατά μπορεί να φυσάει ο άνεμος. Αναφερθήκαμε στην ιστορία του κυρίου Μποφόρ : «Ο κος Μποφόρ ήταν ένας ναύαρχος, που ταξίδευε πολύ με το πλοίο του στις θάλασσες όλου του κόσμου και ήθελε πάντα να ξέρει τη δύναμη του ανέμου. Έτσι επινόησε έναν τρόπο να τη μετρά. Έφτιαξε μια κλίμακα και της έδωσε το όνομά του, την ονόμασε δηλ. κλίμακα Μποφόρ».
Στην συνέχεια είδαμε τα παρακάτω βίντεο :
Δανειστήκαμε τις εικόνες από την Μαρμότα ( μας άρεσε η ιδέα του παραθύρου για την κλίμακα του μποφόρ χχ) και προσπαθήσαμε να την κολλήσουμε στην σωστή σειρά αντιστοιχώντας και τους αριθμούς.
Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τις δικές μας καρτέλες για την κλίμακα μποφόρ και τις παίξαμε !
Και πως μετράμε την ταχύτητα του ανέμου ; Με ένα ανεμόμετρο ! Είναι εύκολο να φτιάξουμε ένα δικό μας ; Βασιζόμενοι στις οδηγίες που βρήκαμε στο διαδίκτυο φτιάξαμε το δικό μας ανεμόμετρο με χάρτινα ποτήρια του καφέ.
Βγήκαμε στην αυλή αλλά επικρατούσε σχεδόν άπνοια. Οπότε για να το δοκιμάσουμε επιστρατεύσαμε άλλα μέσα. Ένα πιστολάκι μαλλιών της κυρίας μας βοήθησε να παρατηρήσουμε ανάλογα με την ένταση πόσο αργά ή γρήγορα γύριζε.
Πληροφορηθήκαμε για τα Ανεμούρια : « Το ανεμούριο (δημωδώς ανεμόκαλτσα) είναι κωνικός υφασμάτινος κύλινδρος σχεδιασμένος να καταδεικνύει τη διεύθυνση του ανέμου και τη σχετική ταχύτητά του. Τα ανεμούρια απαντώνται συνήθως σε αεροδρόμια, ελικοδρόμια και εργοστάσια χημικών, όπου υπάρχει ο κίνδυνος διαρροής αερίων. Κάποιες φορές τοποθετούνται σε αυτοκινητοδρόμους, σε περιοχές όπου πνέουν συχνά ισχυροί άνεμοι. Η διεύθυνση του ανέμου είναι πάντοτε αντίθετη με τη διεύθυνση που δείχνει το ανεμούριο. Καθώς η διεύθυνση του ανέμου συμβατικά υπολογίζεται με βάση το σημείο της πυξίδας από το οποίο προέρχεται ο άνεμος, όταν το ανεμούριο δείχνει βόρεια η διεύθυνση του ανέμου είναι από το νότο. Η ταχύτητα του ανέμου υπολογίζεται από τη γωνία του ανεμουρίου σε σχέση με το στύλο στήριξής του. Σε χαμηλής έντασης ανέμους το ανεμούριο γέρνει, ενώ σε ισχυρούς ανέμους είναι οριζόντιο.»
Τα δικά μας ανεμούρια τα φτιάξαμε από ρολά χάρτινα στα οποία κρεμάσαμε μάλλινες κλωστές !Καθημερινά τώρα παρατηρούμε την διεύθυνση του ανέμου.
Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε εμείς τι βλέπουμε από το παράθυρό μας ανάλογα με τα μποφόρ του αέρα που επιλέγουμε να φυσάει.
Μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ανεμοστρόβιλο στην τάξη μας ; Και βέβαια αλλά θα είναι κλεισμένος σε ένα βάζο ! Πήραμε λοιπόν νερό, μια σταγόνα από υγρό πιάτων και λίγη χρυσόσκονη και έτοιμος !
Και πως γνωρίζουμε την κατεύθυνση του ανέμου ; Δημιουργήσαμε το δικό μας ανεμοδείκτη που για πολλούς θεωρείτε το το πρώτο τεχνολογικό επίτευγμα του ανθρώπου στη παρατήρηση του καιρού που χρησιμοποιείται και σήμερα.
Ο ανεμοδείκτης μας έμαθε τα σημεία του ορίζοντα και από που φυσάνε οι άνεμοι. «Η διεύθυνση του ανέμου χαρακτηρίζεται από το σημείο του ορίζοντα απ΄ όπου πνέει ο άνεμος και όχι προς τα που πνέει ο άνεμος».
Φτιάξαμε και τα δικά μας μικρά ανεμολόγια βασισμένα στην ιδέα της Αριάδνης.
Ζωγραφίσαμε και την κατεύθυνση των ανέμων σε ένα φύλο εργασίας και ψάξαμε πληροφορίες για το ανεμολόγιο.
Μάθαμε ότι : «Η αρχαιότερη αναφορά σε ανεμοδείκτη αφορά την αρχαία Αθήνα. Εκεί άλλωστε κατασκευάστηκε στη Ρωμαϊκή αγορά γύρω στο 48 π.χ. ο περίφημος Πύργος των Ανέμων ή Αέρηδες από τον αστρονόμο Ανδρόνικο που προήρχετο από την Κύρρο πόλη της βορείου Συρίας, πόλη που ιδρύθηκε περί το 300 π.χ. από Έλληνες αποίκους και κυρίως Μακεδόνες. Σύμφωνα με μαρτυρία του Ρωμαίου αρχιτέκτονα Vitruvius (Marcus Vitruvius Pollio) τον 1ο αιώνα μ.Χ. ο Ανδρόνικος κόσμησε τη κορυφή του Πύργου των Ανέμων με ένα ανεμοδείκτη που είχε τη μορφή της θαλάσσιας θεότητας του Τρίτωνα, γιου του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης, με σώμα ανθρώπινο που κατέληγε σε ουρά ψαριού που κρατούσε μια τρίαινα στο χέρι. Με την αλλαγή της διεύθυνσης του ανέμου, ο Τρίτωνας του Ανδρόνικου έδειχνε ποιος από τους οκτώ ανάγλυφους φτερωτούς άνεμους που κοσμούν τις 8 πλευρές των Αέρηδων επικρατούσε:
ΒΟΡΕΑΣ ένας άνδρας φυσάει τον παγωμένο βόρειο άνεμο μέσα από ένα μεγάλο κοχύλι
ΚΑΙΚΙΑΣ (Βόρειο Ανατολικός) ένας άνδρας ρίχνει ένα σακί από χαλαζόπετρες σε αυτούς που είναι από κάτω
ΑΠΕΛΙΟΤΗΣ (Ανατολικός) ένας νέος άνδρας φέρνει φρούτα και σιτηρά
ΕΥΡΟΣ (Νότιο Ανατολικός).ένας γέρος άνδρας με γενειάδα είναι τυλιγμένος με παλτό
ΝΟΤΟΣ ένας άνδρας φέρνει την βροχή, αδειάζει ένα δοχείο με νερό
ΛΙΨ (Νότιο Δυτικός).ένας άνδρας κρατάει την πρύμνη του καραβιού καθώς οδηγεί
ΖΕΦΥΡΟΣ (Δυτικός). ένας ημίγυμνος νέος σκορπίζει λουλούδια
ΣΚΙΡΩΝ (Βόρειο Δυτικός).όπου ένας άνδρας σκορπάει στάχτη από ένα χάλκινο δοχείο).» (πηγή : pemptousia.gr )
Τους παραπάνω ανέμους τους γνωρίσαμε από τον γνωστό πίνακα του Τσαρούχη το «Ανεμολόγιο». Παρατηρήσαμε την μορφή του καθενός, τι κρατάει ο καθένας και μάθαμε τα ονόματά τους (όσα μπορούσαμε ).
Την επόμενη μέρα έδωσα στα παιδιά απλές φιγούρες τις οποίες έπρεπε να συμπληρώσουν και να ζωγραφίσουν έναν άνεμο από τον πίνακα του Τσαρούχη. Στο τέλος περάσαμε με αραιωμένη νερομπογιά τα έργα τους και συνθέσαμε το δικό μας ανεμολόγιο !
Το αποτέλεσμα μας ενθουσίασε ! Δείτε και εσείς τον πίνακά μας !
Μέσα από τον πίνακα ζωντάνεψε ένας άνεμος ! Ποιος να είναι άραγε και τι έχει να μας πει ;