Πίνακας Λύτρα : «Τα κάλαντα». Διάφορες δραστηριότητες σχετικές με τον γνωστό πίνακα του Λύτρα εστιάζοντας περισσότερο στους ήχους του πίνακα !
Πίνακας Λύτρα : «Τα κάλαντα»
Φέτος με αφορμή το έργο μας στο e-twinning : «Μουσική πινακοθήκη» επιλέξαμε να στήσουμε μια Χριστουγεννιάτικη γιορτή βγαλμένη από τα παιδιά και βασισμένη σε τρεις Χριστουγεννιάτικους πίνακες. Η γιορτή αποφασίσαμε να μην έχει ποιήματα και λόγια αλλά ήχους, μουσική και κίνηση ! Μεγάλη βοήθεια και πολύτιμες συμβουλές μας δόθηκαν από την συνάδελφο μου Μαρία Γιαννουσοπούλου, που φέτος είμαι τυχερή που την έχω δίπλα μου !
Ο πρώτος και βασικός πίνακας είναι και ο πιο γνωστός ίσως Χριστουγεννιάτικος πίνακας : «Τα κάλαντα» του Λύτρα. Θα προσπαθήσω να δείξω πως τον δουλέψαμε για να το εισαγάγουμε στην γιορτή μας !
Αρχικά μελετήσαμε τον πίνακα και μάλιστα χρησιμοποιήσαμε και μεγεθυντικό φακό από την γωνιά της επιστήμης για μερικές λεπτομέρειες που μας δυσκόλευαν !
Επικεντρωθήκαμε στους ήρωες στην εποχή, την ώρα της ημέρας ,το τι κάνουν κλπ. Το επόμενο στάδιο ήταν να βρούμε τα χρώματα του πίνακα. Τα παιδιά αφού παρατηρούσαν τον πίνακα και τα χρώματα που είχε χρησιμοποιήσει ο ζωγράφος, διάλεγαν τα αντίστοιχα χρώματα από ένα καλάθι με υφάσματα.
Εντοπίσαμε λεπτομέρειες του πίνακα εύκολες αλλά και πιο δύσκολες !
Το επόμενο στάδιο ήταν η εποχή που διαδραματίζεται η σκηνή και τα ρούχα των ηρώων ! Χρησιμοποιώντας φωτογραφίες παραδοσιακών στολών προσπαθήσαμε να βρούμε όμοιες στον πίνακα !
Επικεντρωθήκαμε στα δύο μουσικά όργανα που ο ζωγράφος χρησιμοποίησε για τα κάλαντα το νταούλι και την φλογέρα. Αφού ακούσαμε και τον ήχο τους χωριστήκαμε σε δύο ομάδες, τα αγόρια με το νταούλι (εμείς είχαμε ταμπουρίνο) και τα κορίτσια με την φλογέρα. Ανάλογα με την εικόνα που τους έδειχνα, σηκωνόταν και η αντίστοιχη ομάδα !
Στη συνέχεια εστιάσαμε στα αντικείμενα του πίνακα ! Αυτή την φορά ζητήθηκε από τα παιδιά να επιλέξουν από διάφορα αντικείμενα αυτά μόνο που έβλεπαν στον πίνακα ! Τους άρεσε πάρα πολύ !
Αφού βρήκαμε τα αντικείμενα του πίνακα προσπαθήσαμε να παράγουμε ήχους με αυτά ! Τα παιδιά πειραματιζόντουσαν και προσπαθούσαν να παράγουν ήχους από το καθένα. Γύριζαν το σκοινί στον αέρα , το τέντωναν, χτυπούσαν, γρατζούναγαν, κυλούσαν το καλάθι και το τσουκάλι, έριχναν νερό στο ποτήρι, τα χτύπαγαν μεταξύ τους αλλά και γύρω γύρω με το δάκτυλο (!), το χαρτί το ανέμιζαν στον αέρα, το τσαλάκωναν αλλά και το έσχιζαν ! Έμεινα έκπληκτη με το πόσους τρόπους βρήκαν !
Όλοι αυτοί οι ήχοι μαζεύτηκαν και δημιουργήσαμε έναν πίνακα με ήχους στο thinglink.com.
Πόσο καλά όμως είχαμε παρατηρήσει τον πίνακα ; Με ένα πρόγραμμα επεξεργασίας φωτογραφίας αφαίρεσα μερικά αντικείμενα από τον πίνακα ( 8 σε αριθμό) και ζητήθηκε από τα παιδιά να βρουν τι έλειπε από τον πίνακα. Στη συνέχεια ζωγράφισαν ότι έλειπε στο πρόγραμμα ζωγραφικής στον υπολογιστή !
Αλλά και οι ήρωες τι θα μπορούσαν αν έλεγαν αν ζωντάνευε ο πίνακας ή τι θα μπορούσαν να σκέφτονταν ; Τα καταγράψαμε και τα προσθέσαμε σε συννεφάκια σκέψης στον πίνακα !
Στο τέλος ζητήθηκε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τον πίνακα !
Το επόμενο στάδιο είναι το ζωντάνεμα του πίνακα από τα ίδια τα παιδιά και ουσιαστικά το στήσιμο της γιορτής μας ! Σε επόμενη ανάρτηση θα σας βάλω και τους άλλους δυο Χριστουγεννιάτικους πίνακες που κάναμε !