Ιακωβίδης, Μητρική στοργή. Αναλύσαμε τον πίνακα, μεταφέραμε τους πρωταγωνιστές σε διαφορετικά περιβάλλοντα, μάθαμε νανουρίσματα και ταχταρίσματα, συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας, γίναμε ζωγράφοι, ζωντανέψαμε τους πίνακες και τους μεταφέραμε σε «μουσείο» !
Ιακωβίδης, Μητρική στοργή
Με αφορμή την γιορτή της μητέρας ασχοληθήκαμε με τον πίνακα του Ιακωβίδη «Μητρική στοργή». Μετά τη γέννηση του μοναχογιού του, το θέμα Μητέρα-Βρέφος, αγαπητό σε όλους τους ζωγράφους, κυριάρχησε και στο έργο του κορυφαίου Έλληνα καλλιτέχνη Γεώργιου Ιακωβίδη. Από τους γνωστότερους πίνακές του εκείνης της περιόδου είναι η τρυφερή σύνθεση «Μητρική Στοργή», ζωγραφισμένη το 1889 στο Μόναχο, όπου ζούσε τότε.
Παρατηρήσαμε προσεκτικά τον πίνακα, τον αναλύσαμε (χρόνος, πρόσωπα, συναισθήματα: στοργή, ηρεμία, γαλήνη, χαρά, στάση σώματος, χώρος, αντικείμενα κλπ). Μάθαμε πληροφορίες για τον Ζωγράφο και ανακαλύψαμε τα χρώματα του πίνακα μέσα από ένα καλάθι με υφάσματα.
Τι τίτλο θα έδινες στον πίνακα; Σε πιο μέρος θα μπορούσε η μητέρα να ταΐζει το μωρό της ; Τι γλυκά λογάκια μας λέει η μαμά μας για να δείξει την αγάπη της και την στοργή της ;
Βρήκαμε, ακούσαμε και μάθαμε νανουρίσματα και ταχταρίσματα ! Τα παιδιά ανέφεραν νανουρίσματα και ταχταρίσματα που τους λένε οι μαμάδες τους και οι γιαγιάδες τους !
Συμπληρώσαμε σε φύλλα εργασίας τις λεπτομέρειες του πίνακα και συγκεντρώσαμε όσα αντικείμενα μπορέσαμε για να τον ζωντανέψουμε !
Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να βρούμε ρούχα και υφάσματα στα χρώματα του πίνακα να ντυθούμε με αυτά και να «μπούμε» μέσα στον πίνακα !
Αρχικά τα κορίτσια «ζωντάνεψαν» τον πίνακα του Ιακωβίδη και στην συνέχεια προσπαθήσαμε να τον «μεταφέρουμε σε διαφορετικά περιβάλλοντα – μέρη ( τα είχαν αναφέρει τα ίδια τα παιδιά σε προηγούμενη δραστηριότητα). Έτσι η μητέρα με το παιδί πήγε στον κήπο κάτω από τις ελιές, στην κουζίνα, στο δωμάτιο του μωρού κλπ. Η «μητέρα» του τραγούδησε νανουρίσματα, ταχταρίσματα, το τάισε, το κοίμισε, το χάιδεψε, του γλυκομίλησε….Τα παιδιά έδειξαν με κάθε τρόπο την αγάπη τους και την στοργή τους στο «μωρό» τους.
Οι φωτογραφίες των παιδιών επεξεργάστηκαν με ένα πρόγραμμα φωτογραφίας και μεταμορφώθηκαν σε καινούργιους πίνακες ζωγραφικής !
Τα παιδιά μετέφεραν αυτούς του πίνακες στο χαρτί χρησιμοποιώντας την εικόνα της μητέρας με το μωρό (την είχα αφαιρέσει από τον πίνακα με πρόγραμμα) στο κέντρο. Χωρίστηκαν σε ομάδες των δύο ή τριών παιδιών και ζωγράφισαν ! Το αποτέλεσμα…….καταπληκτικό !
Τα αγόρια της τάξης ανέλαβαν τον ρόλο του ζωγράφου. Μεταμορφώθηκαν σε Ιακωβίδη και ζωγράφισαν τον πίνακα του γνωστού ζωγράφου με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, παρατηρώντας τον πολύ προσεκτικά ! Στο τέλος το κάθε παιδί έδωσε και ένα δικό του τίτλο !
Στη συνέχεια έδειξα στα παιδιά ένα άλλο πίνακα του Ιακωβίδη με τίτλο: «Αντιστροφή ρόλων». Παρατηρώντας πλέον και τους δύο πίνακες βρήκαμε τις διαφορές και τις ομοιότητες τους!
Τέλος προσθέτοντας και άλλους τρεις πίνακες του Ιακωβίδη με θέμα την μητέρα και το παιδί προσπαθήσαμε να τους σειροθετήσουμε ανάλογα με την ηλικία του παιδιού που απεικονίζονταν. Αναφερθήκαμε στην εξέλιξη του ανθρώπου και τον ρόλο που έχει η μητέρα σε αυτόν !
Καταγράψαμε τον τρόπο που μας δείχνει η μαμά μας την αγάπη της και ζωγραφίσαμε αξέχαστε στιγμές μαζί της !
Θα σας αποχαιρετήσουμε με μια έκπληξη ! Οι πίνακές μας έγιναν έκθεμα σε γνωστό μουσείο ! Ναι καλά ακούσατε! Βρήκαν επιτέλους την θέση που τους άξιζε !
Και αν δεν μας πιστεύεται .. δείτε και μόνοι σας χχχ
Και μην ξεχνάτε μανούλες να δείχνεται με κάθε τρόπο την αγάπη σας και την στοργή στα παιδιά σας !