Keith Haring. Οι πίνακες με τα σκίτσα του Keith Haring μας έδωσαν την αφορμή να ασχοληθούμε με τα σχήματα, να ζωγραφίσουμε τα δικά μας μηνύματα για την ειρήνη και να τους εντάξουμε στον Πόλεμο και την Ειρήνη !
Keith Haring / Πόλεμος και Ειρήνη μέσα από σχήματα
Συνεχίζοντας τις δράσεις μας για την φιλία με αφορμή το παραμύθι «Το τικ και το Τακ», παρουσίασα στα παιδιά ορισμένους πίνακες σκίτσα του γνωστού Keith Haring με την χαρακτηριστική κόκκινη καρδιά ! Οι δράσεις με τους πίνακες που θα σας παρουσιάσω χωρίστηκαν σε δύο μέρη : το πρώτο μέρος είναι οι δράσεις με τα στοιχεία του πίνακα και το δεύτερο, οι δράσεις με το συμβολισμό πλέον και τα μηνύματα ! (Ζητώ συγνώμη αν η ανάρτηση είναι κουραστική λόγω της έκτασής της αλλά ήθελα να παρουσιάσω όλες τις δράσεις μας μαζεμένες !)
Μας εντυπωσίασαν τα μικρά άσπρα «ανθρωπάκια» του ζωγράφου και αναλύσαμε τους πίνακες : τι βλέπουμε , τι νομίζουμε ότι απεικονίζουν, τα έντονα χρώματα, την τεχνική με τα σκίτσα, τις έντονες μαύρες γραμμές, τις μικρές γραμμές γύρω από τα σκίτσα που υποδηλώνουν κίνηση κλπ.
Ψάξαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε πληροφορίες για τον ζωγράφο : «Ο Keith Haring γεννήθηκε στις 4 Μαΐου του 1958 στην Πενσυλβάνια της Αμερικής. Σπούδασε γραφικές τέχνες στο Ivy School of Professional Art. Σε ηλικία 19 ετών, έφυγε για την Νέα Υόρκη όπου ασχολήθηκε με την τέχνη του graffiti σπουδάζοντας παράλληλα στο School of Visual arts. Φανερά επηρεασμένος από το κίνημα της pop-art άρχισε να δημιουργεί τα πρώτα του έργα στους υπόγειους σταθμούς του μετρό της μεγαλούπολης και σιγά σιγά άρχισε να δικτυώνεται κάνοντας τις πρώτες του εκθέσεις στο περιβόητο club 57. Αργότερα έχοντας αποκτήσει κοινό πέραν της underground art σκηνής ξεκινάει να κάνει τις πρώτες του εκθέσεις μόνο με δικά του εκθέματα στην Tony Shafrazi Gallery. Ξεκινά τις φιλικές σχέσεις με την Maddona, τον Kenny Scharf ,τον Jean-Michel Basquiat και φυσικά με τον μεγάλο Andy Warhol. Το 1984 ο Keith Haring αποφασίζει να γυρίσει τον κόσμο. Μελβούρνη, Ρίο, Παρίσι είναι μερικοί από τους σταθμούς του λίγο πριν αρχίσει η μεγάλη στροφή στην καριέρα του. Έτσι, αρχίζει να ζωγραφίζει πάνω σε καμβά για πρώτη φορά το 1985 πράγμα που όμως δεν σήμαινε πως θα σταματούσε τις τοιχογραφίες. Μάλιστα συνεχίζοντας την δράση του εκτός Αμερικής, έκανε διάφορες τοιχογραφίες σε Άμστερνταμ, Παρίσι και Βερολίνο. Έχοντας αποκτήσει μια πολύ καλή φήμη, διάσημους φίλους και αρκετές μεγάλες δουλειές με κολοσσούς εταιρίες, ο Haring ανοίγει το πρώτο του κατάστημα με διάφορα εκθέματα, μπλούζες, παιχνίδια και άλλα αντικείμενα επηρεασμένα από την τέχνη του. » περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Εμείς προσπαθήσαμε να επέμβουμε στο σκίτσο με την καρδιά και να του δώσουμε την δική μας εκδοχή «ζωντανεύοντας τα»
Στη συνέχεια τα παιδιά ζήτησαν να τον αναπαραστήσουν με τα σώματά τους ( πόσο επηρεασμένα ήταν από το περσινό μας πρόγραμμα της «Μουσικής Πινακοθήκης» χχ). Επέλεξαν τους δύο πίνακες με την καρδιά καθώς δήλωσαν ότι στον έναν οι φιγούρες είναι χαρούμενες και στον άλλον λυπημένες( το συμπέραναν από την στάση του σώματος ).
Η συνέχεια ήταν πιο ενδιαφέρουσα ! Τους ζήτησα να αναπαραστήσουν με τα σώματά τους τον πίνακα με την καρδιά που ήταν πάνω στην γωνία αριστερά μέσα σε έναν κύκλο ! Χμ .. πως θα το κάνουμε ; Η λύση μας προβλημάτισε και δόθηκε από ένα παιδί ..
– «Θα ξαπλώσουμε κάτω κύρια. Ο ένας πάνω από τον άλλο» ! Παρατήρησαν τον πίνακα, ξάπλωσαν και έβαλαν την καρδιά σε ένα στεφάνι (από την λάθος μεριά χαχα) !
Η φωτογραφία μετά έγινε ασπρόμαυρη και με ένα πρόγραμμα επεξεργασίας γύρω από τα σώματα κάναμε το μαύρο περίγραμμα και τα βάψαμε άσπρα με το «πινέλο» προσπαθώντας να μοιάζουν με τις φιγούρες του Keith Haring ! Δυσκολευτήκαμε λίγο αλλά με την βοήθεια της κυρίας τα καταφέραμε !
Στις ελεύθερες τα παιδιά προσπάθησαν να φτιάξουν ανθρωπάκια σαν τις φιγούρες του ζωγράφου ! Αρχικά δυσκολεύτηκαν αλλά στη συνέχεια με την βοήθεια εικόνων που είχα εκτυπώσει έφτιαξαν τους δικούς τους πίνακες «παίζοντας» με τον χώρο !
Στην παρουσίαση των έργων από τα παιδιά στην ολομέλεια της τάξης, παρατήρησα ότι τις φιγούρες που είχαν φτιάξει τις είχαν κολλήσει σε διάφορα σημεία σε σχέση με την καρδιά. Αυτό μου έδωσε την αφορμή να παίξουμε παιχνίδια με τις χωρικές έννοιες ! Έτσι χρησιμοποιώντας την καρδιά και τις φιγούρες, εξασκηθήκαμε στο μέσα, έξω, πάνω, κάτω, ανάμεσα, γύρω γύρω!
Το παιχνίδι μας πήγε παραπέρα μεταφέροντας την καρδιά πλέον πάνω από το κεφάλι μας, στο πλάι, κάτω από τα πόδια μας, με τα πόδια μας και με τα χέρια γύρω γύρω λέγοντας λόγια αγάπης ! Το διασκεδάσαμε πολύ !
Μας άρεσαν οι φιγούρες μέσα στην καρδιά πολύ και αποφασίσαμε να τις κολλήσουμε. Όταν τελειώσαμε συνειδητοποιήσαμε ότι ουσιαστικά είχαμε φτιάξει τον αντίθετο πίνακα του Keith Haring !
Εκτός από την καρδιά τι άλλο σχήμα θα μπορούσαν να σηκώνουν οι δύο φιγούρες ; Αναφέρθηκαν τα σχήματα που ξέραμε και άλλα που δεν γνωρίζαμε, τα ψάξαμε στον χώρο, διαβάσαμε για αυτά και φτιάξαμε και έναν πίνακα αναφοράς !
Ο Keith Haring μέσα από τους πίνακές τους πέρναγε διάφορα μηνύματα ! Η καρδιά τι θα μπορούσε να συμβολίζει ; Την αγάπη, την φιλία, την συντροφιά κλπ. Το ζωγραφίσαμε λοιπόν και αποφασίσαμε να βρούμε και άλλους συμβολισμούς των σχημάτων και να φτιάξουμε μία ομαδική εργασία με όλα τα σχήματα. Να ζωγραφίσουμε τα δικά μας μηνύματα !
Έτσι ο κύκλος συμβόλιζε το παιχνίδι ζωγραφίζοντας μία μπάλα, το τετράγωνο την προσφορά με ένα δώρο, το ορθογώνιο την στέγη με ένα σπίτι , το τρίγωνο την γιορτή με ένα καπέλο γιορτινό, το αστέρι τα όνειρ αμε τον έναστρο ουρανό, ο ρόμβος την ελευθερία με τον χαρταετό, το οβάλ την τροφή με το ψωμί. Τον κάθε συμβολισμό τον ζωγραφίσαμε κάτω από το κάθε σχήμα που κόψαμε !
Οι ατομικές μας εργασίες μαζί με την ομαδική και μία αφίσα που είχαμε φτιάξει για τον ζωγράφο αναρτήθηκαν στον εξωτερικό χώρο για να δουν οι γονείς τα δικά μας μηνύματα !
Οι δράσεις τελείωσαν με την αναφορά πλέον στον πόλεμο λόγω του εορτασμού της εθνικής επετείου. Σε ένα φύλο εργασίας που είχα αφαιρέσει την αρχική καρδιά ζήτησα από τα παιδιά αρχικά να μου πουν λέξεις «ειρηνικές» που θα μπορούσε να περιείχε η καρδιά. Χρησιμοποιώντας μία εφαρμογή για wordcloud, φτιάξαμε μία καρδιά και την κολλήσαμε !
Και και αν είχε πόλεμο τι θα σήκωναν στα χέρια οι φιγούρες ; -« Όπλα !» είπε ο Γιώργος και πήγε να τα ζωγραφίσει !
Στη συνέχεια έδειξα στα παιδιά δύο πίνακες και τους ζήτησαν να σκεφτούν αρχικά τι κατά τη γνώμη τους έδειχναν. Για τον πρώτο πίνακα κατέληξαν ότι ήταν ένα ζευγάρι ερωτευμένο και καταγράψαμε τι θα μπορούσαν να έλεγαν ! Για τον δεύτερο πίνακα είπαν ότι χόρευαν και ήταν χαρούμενοι !
Μετά τους είπα αν οι ίδιοι πίνακες ήταν στον πόλεμο τι θα έδειχναν ! Το ζευγάρι έγινε ζευγάρι με έναν φαντάρο που φεύγει για τον πόλεμο και το άλλο μετά από πολύ συζήτηση στρατιώτες τραυματίες !! Μιλήσαμε για την εναλλαγή συναισθημάτων στους πίνακες ανάλογα με τις συνθήκες (πόλεμος και ειρήνη) και όλα αυτά καταγράφτηκαν σε δύο ομαδικές εργασίες μια για την Ειρήνη και μία με τον πόλεμο. Οι ίδιοι πίνακες πλέον έδειχναν διαφορετικές καταστάσεις.
Εννοείτε ότι στα κολάζ χρησιμοποιήθηκαν ανάλογα χρώματα και άλλα στοιχεία που συμβόλιζαν τις δυο έννοιες του πολέμου και της Ειρήνης !!
Το αποτέλεσμα ομολογώ ότι με εντυπωσίασε και με περηφάνια σας το παρουσιάζω !!
Στον πίνακα της Ειρήνης κάναμε μια μικρή πονηριά. Προσθέσαμε και έναν άλλο πίνακα του Haring με τις φιγούρες που παιζουν μουσικά όργανα !
Παρατηρήσαμε τους δύο καινούργιους πίνακες και εστιάσαμε τις διαφορές τους ! Και ξεκίνησε μία μεγάλη συζήτηση !!
Σε αυτό το σημείο θέλω να πω κάτι .. Δεν είμαι ειδικός της τέχνης και ούτε έχω ιδιαίτερες γνώσεις ! Μου αρέσει να χρησιμοποιώ την τέχνη κάθε φορά και με διαφορετικό τρόπο ακολουθώντας την δυναμική της ομάδος την κάθε φορά, γιατί μου προσφέρει τόσες πολλές δυνατότητες να διαχειριστώ καταστάσεις και να εμπλέξω πολλά πράγματα !
Αυτές τις δύο εβδομάδες που ασχοληθήκαμε με τους πίνακες του Keith Haring διαπίστωσα για άλλη μια φορά την δύναμη της τέχνης και τι εκπαιδευτικό εργαλείο μπορεί να αποτελέσει !
Και αν ρωτάτε ποιον από τους δύο τελικούς πίνακες διαλέξαμε αφήνουμε να μαντέψετε !!!