Το ημερολόγιο ενός μουλαριού – 28η Οκτώβρη

Δράσεις βασισμένες στο  ημερολόγιο ενός Μουλαριού  και ενασχόληση με πίνακες του Picasso με θέμα την Ειρήνη .

Φέτος η ενασχόλησή μας με την 28η Οκτώβρη βασίστηκε στο Απόσπασμα απ’ το διήγημα «Το ημερολόγιο ενός μουλαριού» της Γαλάτειας Γρηγοριάδου- Σουρέλη από στη συλλογή « Οι μάγοι της κασέτας», εκδόσεις Άγκυρα, 1991.

Μπορείτε να το διαβάσετε εδώ.

Για να γίνει πιο ελκυστικό στα παιδιά δημιούργησα ένα “e – diary”  με εικόνες από τη ζωή του Μουλαριού το ’40 βασισμένες στο παραπάνω κείμενο.

Αρχικά ακούστηκαν καλπασμοί και εμφανίστηκε το άλογο – κούκλα στην τάξη μας  … κουβαλώντας μία παλιά βαλίτσα με διάφορα τεκμήρια από το 1940 !

Το Μουλάρι με την βαλίτσα του '40
Το Μουλάρι με την βαλίτσα του ’40

Ξεφυλίσσαμε το ημερολόγιο και συζητήσαμε για τη ζωή του Μουλαριού …

Ιανουάριος 1940 ΜΟΥΛΑΡΙ
Μ αρέσει το χωριό που ζω.
Έχει πολλά παιδιά και τα παιδιά παίζουν μαζί μου.
Μου είπε η μάνα μου πως τώρα που χρόνισα δεν πρέπει να ξεχνιέμαι στο παιχνίδι και κλοτσήσω κανένα παιδάκι. Θα του κάνω λέει κακό. Άκου πράγματα! Εγώ να κάνω κακό σε παιδί!
Νιώθω τόσο όμορφα όταν παίζω με τα παιδιά.
Θέλω να τους ησυχάσω.
Δεν μπορώ όμως να μιλώ σαν άνθρωπος. Τι κρίμα!

Φτασαμε και στην 28 Οκτώβρη…

Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 1940 
Μ΄ αρέσει το χωριό μας και η ελευθερία και το παλικάρι μας και η Λενιώ και να πηγαίνω τα προικιά και ο γάμος, μ αρέσει και ο ύπνος και το χουζούρι. Γι αυτό θύμωσα σαν άκουσα το ραδιόφωνο του χωριού να παίζει δυνατά. Χθες ξενυχτήσαμε στο γάμο και ήμουν κουρασμένος. Ήθελα να διαμαρτυρηθώ, να γκαρίζω δυνατά και να φωνάζω. Θέλω να κοιμηθώ. Δεν μπορώ όμως να μιλώ σαν άνθρωπος. Τι κρίμα!
Δεν ήταν σαν όλα τα άλλα πρωινά. Ο κόσμος ανήσυχος. Πήγα να βγω στην πλατεία να δω τι γίνεται, μα δεν πρόλαβα. Ο καινούργιος μου αφέντης ο νιόγαμπρος ήρθε κοντά μου « Λεβέντη μου φεύγουμε», μου είπε. Φεύγουμε; Τι αστείο είναι αυτό; Θα πάμε στη δουλειά σήμερα; Τρεις μέρες γλεντάμε στο χωριό μας σε κάθε γάμο. Θύμωσα και χτύπησα κάτω το πόδι μου. Δεν πάω πουθενά. Χθες είχαμε γάμο και σήμερα ακόμα γιορτάζουμε.
ΠΑΛΙΚΑΡΙ
«Τρεις μέρες και παραπάνω θα γιορτάζαμε και εμείς! Όμως Κίτσο μου ήσυχα», μου μίλησε το παλικάρι. «Κίτσο μου φεύγουμε. Ξέρω πως αγαπάς το χωριό μας. Τώρα θέλουνε να μας το πάρουνε. Ξέρω πως αγαπάς τη Λευτεριά. Τώρα θέλουνε να μας την πάρουν. Το χωριό μας μαζί με το άλλο χωριό και το πλαϊνό χωριό και το απέναντι χωριό και το δίπλα χωριό, όλα αυτά τα χωριά είναι η Πατρίδα μας. Και άκουσε καλά, Κίτσο, τούτο που θα σου πω: Την αγαπάμε την Πατρίδα μας και δεν τη δίνουμε σε κανέναν. Θα πάμε στον πόλεμο Κίτσο. Θα δουν φριχτά πράγματα τα μάτια μας. Μπορεί και να μην γυρίσουμε πίσω, εδώ. Μπορεί να μην ξαναδούμε ποτέ τη Λενιώ. Μα δεν γίνεται αλλιώτικα Κίτσο. Την αγαπάμε την Πατρίδα μας.»

Το ημερολόγιο ενός Μουλαριού
Το ημερολόγιο ενός Μουλαριού

Αναλύσαμε εικόνα εικόνα , συζητήσαμε για την ζωή εκείνη την εποχή, για τον ερχομό του πολέμου, ακούσαμε ηχητικά!

Ζωγραφίσαμε το χωριό του Μουλαριού σε  περίοδο ειρήνης και σε περίοδο πολέμου. Τι συναισθήματα βίωσε το άλογο ?

Ειρήνη - Πόλεμος - Μουλάρι
Ειρήνη – Πόλεμος – Μουλάρι

Άραγε τι να έκανε στον πόλεμο ? Είδαμε τον πίνακα του Αλεξανδράκη και προσπαθήσαμε να μαντέψουμε τις σκέψεις του και τα συναισθήματά του !

Πίνακας Αλεξανδράκη
Πίνακας Αλεξανδράκη

Πως βοηθούσε άραγε τους φαντάρους? Πόσο δύσκολο ήταν  στα χιόνια να κουβαλάει όπλα , κιβώτια με τρόφιμα, ρούχα …

Ασκήσεις ισσοροπίας
Ασκήσεις ισσοροπίας

Τι να χουν δει αυτά τα λυπημένα μάτια κατά τη διάρκεια του Πολέμου? Μπορούμε άραγε εμείς να συμπληρώσουμε τις υπόλοιπες σελίδες του ημερολογίου του?

Ποια είναι άραγε η συνέχεια?
Ποια είναι άραγε η συνέχεια?

Τα παιδιά ζωγράφισαν ότι θα μπορούσε να χε αντικρύσει το Μουλάρι στον πόλεμο και δημιούργησαν ένα καινούργιο ημερολόγιο με τις αναμνήσεις του!

Τι είδε το Μουλάρι στον πόλεμο?
Τι είδε το Μουλάρι στον πόλεμο?

Πως αλλάζει η ζωή του ανθρώπου και των ζώων από τη μια στιγμή στην άλλη , από τη χαρά στη λύπη και το φόβο, από την Ειρήνη στον πόλεμο και τον ξεριζωμό…
Είδαμε το παρακάτω καταπληκτικό βίντεο και συζητήσαμε για την εναλλαγή των συναισθημάτων και τις ανατροπές της ζωής μας!

Με την εφαρμογή “κουρτίνα” του διαδραστικού πίνακα αποκαλύφτηκαν εικόνες πολέμου και ειρήνης σε μορφή κολλάζ!

Εικόνες κολαζ Ειρήνης και Πολέμου
Εικόνες κολαζ Ειρήνης και Πολέμου

Έρχεται η Ειρήνη μέσα από ένα πόλεμο? Μπορούμε να λύσουμε τις διαφορές μας με τα όπλα ή με το διάλογο;  Όπως έχουμε μάθει να λύνουμε στο νηπιαγωγείο μας τις διαφορές μας στο τραπέζι της Ειρήνης ..έτσι και οι ηγέτες των λαών προσπαθούν γύρω από ένα μεγάλοοο τραπέζι να βρουν μία λύση!

Ειρηνικός διάλογος
Ειρηνικός διάλογος

Η ειρήνη … πόσες μορφές έχει ? Πως την έχουν αποδώσει οι καλλιτέχνες? Ακούσαμε μουσικές ήρεμες, γαλήνιες, και μουσικές που  μας δημιουργούσαν συναισθήματα φόβου, αγωνίας, λύπης…

Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τρεις πίνακες του Picasso με θέμα την Ειρήνη! Η παρουσίαση έγινε ανάποδα :

Αρχικά είχα αφαιρέσει κάποια στοιχεία απο τους πίνακες τους με ένα πρόγραμμα ζωγραφικής. Μπορείτε να τους δείτε εδώ.

 

Παρουσίασα τον “αφαιρετικό” πίνακα του Πικάσσο ” Η γυναίκα με το περιστέρι”  και τους ζήτησα να φανταστούν τι κρατούσαν οι μορφές και να το ζωγραφίσουν. Στη συνέχεια ζωγράφισαν τα συναισθήματα των ηρώων που είχαν επιλέξει και φαντάστηκαν  τον μεταξύ τους διάλογο!

 

Στο τέλος τους παρουσίασα τον πίνακα που είχε κάνει ο Picasso. Συζητήσαμε πως τον είχε φανταστεί, αναλύσαμε τα στοιχεία του και καταλήξαμε  ότι ήταν ένας Πίνακας για την Ειρήνη !!

Το ίδιο έγινε και με τους υπόλοιπους πίνακες όπως θα δείτε παρακάτω :

Οι ιδέες των παιδιών με εντυπωσίασαν ιδιαίτερα !!

Μιλήσαμε πολύ για τα συναισθήματα που μας δημιουργούσε κάθε φορά ο πίνακας (χρησιμοποιώντας τα τερατάκια των συναισθημάτων)  και το πόσο σημαντική είναι η Ειρήνη !!

Κλείνοντας σας δείχνω μία απόδοση του πίνακα του Picasso ” Women with a dove” στις ελεύθερες δραστηριότητες από την μικρή Μαριάννα!

Εντυπωσιακό !!! Δεν νομίζετε;

 

300+ μοναδικοί Υπολογισμοί - CalculatorsVresKEP.gr ● Πολίτες & ΚΕΠ