Διαχείριση θυμού. Πολλές φορές οι συμπεριφορές με τις οποίες εκδηλώνουμε τον θυμό μας δεν είναι πάντα όλες καλή επιλογή. Είναι καλό να μάθουμε τεχνικές χαλάρωσης για να μπορέσουμε να ελέγχουμε τον θυμό μας. Εικοστό μάθημα από το πρόγραμμα «Βήματα για τη ζωή». Σε αυτό το μάθημα βασικός στόχος είναι τα παιδιά να μάθουν να ξεχωρίζουν το συναίσθημα από την συμπεριφορά και ποιες συμπεριφορές, με τις οποίες εκδηλώνουμε το θυμό μας, είναι καλές επιλογές και ποιες όχι. Παρατηρήσαμε λοιπόν μερικές κάρτες του προγράμματος και συζητήσαμε για τα συναισθήματα των ηρώων, το αν οι συμπεριφορές που είχαν ήταν καλές και πια άλλη επιλογή είχαν. Στη συνέχεια τις χωρίσαμε σε δύο ομάδες του Ναι και του Όχι.
Μιλήσαμε για τα τρία βασικά βήματα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα παιδιά για να ηρεμήσουν : Στάσου (μην κάνεις βιαστικά πράγματα πάνω στο θυμό σου), Σκέψου ( ποιος θα είναι ένας καλός τρόπος για να ηρεμήσεις και να σου φύγει ο θυμός σου) και Πράξε (κάνε αυτό που σκέφτηκες πως θα σε ηρεμήσει). Τα γράψαμε σε κόκκινο , πορτοκαλί και πράσινο μπαλόνι και τα βάλαμε να τα κρατάει ο «θυμωμένος άνθρωπος» που είχαμε φτιάξει , για να μας τα θυμίζει. Επίσης μάθαμε και την τεχνική της χελώνας και βάλαμε να καθίσει στην καρέκλα της ηρεμίας την Λόλα την Χελώνα που μας ηρεμεί.
Τα περισσότερα παιδιά στην ερώτηση «τι κάνουμε για να ηρεμήσουμε» απάντησαν παίρνουμε βαθιές ανάσες. Για να μάθουμε λοιπόν σωστά και να θυμόμαστε την τεχνική αυτή συμφωνήσαμε να μετράμε μέχρι το πέντε αντίστροφα, αργά, κάνοντας εισπνοή σαν να μυρίζουμε ένα λουλούδι και εκπνοή σαν να σβήνουμε ένα κεράκι. Έφτιαξα και τους ανάλογους πίνακες για το σπίτι των συναισθημάτων (μας βοηθάνε πολύ). Στην συνέχεια φτιάξαμε και ανεμόμυλους για να μάθουμε να ελέγχουμε την αναπνοή μας φυσώντας τους.
Τις προτάσεις των παιδιών τις κατέγραψα σε ένα πίνακα και κάθε φορά που ένα θυμωμένο παιδί θα εφαρμόζει κάποια τεχνική χαλάρωσης θα μας το δείχνει κλείνοντας την ανάλογη εικόνα. Αφού κάνει τις τεχνικές και ηρεμήσει, μπορεί πλέον ήρεμος να συζητήσει με κάποιον φίλο του για το πρόβλημά του.
Φτιάξαμε και το καλάθι της ηρεμίας βάζοντας μέσα το μαξιλάρι του θυμού, μαλακά μπαλάκια, το όργανο της βροχής, τις φωτογραφίες με τις τεχνικές χαλάρωσης, ένα μπλοκ ζωγραφικής και ένα βάζο γεμάτο χαλίκια και κρυμμένους μικρούς θησαυρούς. Τα παιδιά προσπαθούν αναποδογυρίζοντας το βάζο αργά, να βρουν τους μικρούς κρυμμένους θησαυρούς, (αποσπώντας για λίγο την προσοχή από την πηγή που τους προκαλεί τον θυμό).
Διαχείριση θυμού – Τεχνικές χαλάρωσης
Σε προηγούμενη ανάρτηση μιλώντας για το συναίσθημα του θυμού μιλήσαμε για τα σημάδια του σώματος μας όσο φορά τον θυμό. Στις τεχνικές χαλάρωσης που μάθαμε με τα παιδιά και με αφορμή μία ανάρτηση που βρήκα στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα : kimscounselingcorner.com, μάθαμε να χρησιμοποιούμε, κάθε φορά, διάφορα μέρη του σώματος μας για να χαλαρώνουμε.
Εκτός λοιπόν από την τεχνική της χελώνας που χρησιμοποιούμε τον λαιμό και τους ώμους , μάθαμε και
την τεχνική «Μασάω το καρότο» που χρησιμοποιούμε τα δόντια μας. Δαγκώνουμε με πολύ δύναμη τα δόντια μας μετρώντας μέχρι το δέκα σαν να μασάμε ένα πολύ σκληρό καρότο.
Την τεχνική «Ο Φράκτης» χρησιμοποιώντας τους μύες της κοιλιάς μας. Ρουφάμε την κοιλιά μας μετρώντας μέχρι το δέκα σαν να θέλουμε να περάσουμε ανάμεσα από έναν φράκτη.
Την τεχνική «Στύβω το λεμόνι» χρησιμοποιώντας τα δάκτυλα των χεριών μας. Σφίγγουμε τα χέρια μας σαν να κρατάμε ένα λεμόνι που θέλουμε να στύψουμε μετρώντας μέχρι το δέκα.
Την τεχνική «Λακκούβα με λάσπες» χρησιμοποιώντας τα πόδια και τα δάκτυλα των ποδιών μας. Πιέζουμε τα πόδια μας και τα δάκτυλά μας σαν να βρισκόμαστε σε μια λακκούβα με λάσπες και προσπαθούμε να μην πέσουμε, μετρώντας μέχρι το δέκα.
Αφού λοιπόν μιλήσαμε για τις διάφορες τεχνικές φτιάξαμε το «θυμωμένο και το ήρεμο χεράκι». Κόψαμε τα αποτυπώματα των δύο χεριών μας και το ένα το ζωγραφίσαμε θυμωμένο και το άλλο ήρεμο. Συνδέσαμε τις δύο παλάμες με μία λωρίδα χαρτιού στην οποία ζωγραφίσαμε τις τεχνικές που κάνουμε για να γίνει το θυμωμένο χεράκι ήρεμο. (Μία δραστηριότητα που μου έδειξε πόσο τα παιδιά είχαν κατανοήσει την ανάγκη των τεχνικών).
Διαχείριση θυμού – Σβήνω τον θυμό μου !
Τελευταία σας άφησα την δραστηριότητα που ευχαριστηθήκαμε πάρα πολύ, καθώς μας βοήθησε να εκτονωθούμε και να σβήσουμε τον θυμό μας.
Στην αυλή σε ένα εξωτερικό τοίχο του σχολείου μας, κολλήσαμε χαρτί του μέτρου και ζωγραφίσαμε πάνω σε αυτό ότι μας θυμώνει. Στην συνέχεια πήραμε κομμάτια χαρτιού από ρολό κουζίνας και αφού τα μουσκεύψαμε σε μία λεκάνη με νερό τα πετάγαμε με δύναμη πάνω στον τοίχο που είχαμε ζωγραφίσει. Το χαρτί κόλλαγε στον τοίχο και καθώς οι ζωγραφιές μας – θυμός βρεχόταν, ξεθώριαζαν σιγά σιγά. Μας άρεσε πάρα πολύ ! Το αποτέλεσμα ήταν να βγάλουμε την ένταση από μέσα μας και να «σβήσουμε» τον θυμό μας!
Τώρα πια έχουμε ηρεμήσει και είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε γιαυτό που μας θύμωσε..