Ποιο φράγμα σταματάει το νερό; Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες, επιλέγουν υλικά και πειραματίζονται με αυτά σε ένα αυτοσχέδιο ποτάμι. Ποιο υλικό θα σταματήσει το νερό ; / stem
Ποιο φράγμα σταματάει το νερό; / STEM
Συνεχίζοντας την ενασχόλησή μας με το φράγμα, τα παιδιά έπρεπε αυτή τη φορά να πειραματιστούν με απλά υλικά για να διαπιστώσουν ποιο υλικό θα μπορέσει να σταματήσει την ορμή ενός ποταμού. Τα υλικά δεν δόθηκαν από τους εκπαιδευτικούς αλλά τέθηκε στα παιδιά το παρακάτω ερώτημα:
«Με τι θα μπορούσατε να φτιάξετε ένα φράγμα σε ένα ποτάμι. Προσοχή για να είναι επιτυχημένη η προσπάθεια πρέπει να μαζευτεί τόσο νερό ώστε να επιπλέουν στο ποτάμι μικρές βαρκούλες.»
Όλες οι ιδέες καταγράφηκαν και έγιναν υποθέσεις για το αποτέλεσμα !
Στη συνέχεια τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και άρχισαν αν ψάχνουν στο σχολείο τα υλικά που είχαν προτείνει!
Φτιάξαμε ένα ομοίωμα ποταμιού από φύλλο αλουμινόχαρτου, μικρές βαρκούλες από καπάκια μπουκαλιού για την επαλήθευση και αφού μαζέψαμε τα υλικά ετοιμαστήκαμε να πειραματιστούμε ! Βγήκαμε στην αυλή και με ένα λάστιχο ρίχναμε συνεχώς νερό στο ποτάμι μας !
Η κάθε ομάδα δοκίμαζε το υλικό που είχε προτείνει και στη συνέχεια συζητάγαμε το αποτέλεσμα ! Ξεκινήσαμε από την ομάδα της λάσπης. Η ομάδα είχε βγει στην αυλή είχε φτιάξει μόνη της λάσπη και ήταν έτοιμη να την δοκιμάσει ! Βάζοντας την στο «ποτάμι» η λάσπη παρασυρόταν από το νερό ! Στη συνέχεια με το λάστιχο και αυξάνοντας την πίεση του νερού διαπιστώσαμε ότι μεταφερόταν πολύ γρήγορα μέχρι που απλώθηκε παντού !
Η δεύτερη ομάδα ήταν η ομάδα του πλαστικού. Αυτή η ομάδα είχε διαλέξει αρχικά ένα μικρό μπολ και στη συνέχεια έφερε ένα μεγαλύτερο γιατί διαπίστωσε ότι το νερό έφευγε από τα πλάγια. Μόλις έφερε το μεγάλο πλαστικό κουτί που ήταν ανοικτό προς μεγάλη τους έκπληξη είδαν να μαζεύεται πολύ νερό . Αμέσως έφεραν τις μικρές βαρκούλες και άρχισαν οι πανηγυρισμοί !!
Η επόμενη ομάδα ήταν η ομάδα με τα τούβλα. Σίγουρη για το θετικό αποτέλεσμα, άρχισαν να χτίζουν το «φράγμα» ! Αρχικά μαζεύτηκε λίγο νερό , έβαλαν τις βαρκούλες αλλά στη συνέχεια παρατήρησαν ότι έφευγε από τα κενά που είχαν αφήσει χτίζοντας το !
Οι επόμενες ομάδες των μεγάλων φύλλων και του χώματος δυστυχώς δεν είχαν επιτυχία. Τα υλικά που είχαν επιλέξει δεν κατάφεραν να συγκρατήσουν τα νερά του «ποταμιού».
Η ομάδα με τις πέτρες διαπίστωσε το ίδιο πρόβλημα με τα τουβλάκια ! Ενώ πήγαινε να μαζευτεί νερό αυτό ξεγλιστρούσε από τις «τρύπες» που είχαν οι πέτρες!
Τα κλαδιά με τα μικρά φύλλα και το χαρτί που έφεραν οι επόμενες ομάδες, επίσης δεν μπόρεσαν να συγκρατήσουν το νερού του ποταμιού!
Τα αποτελέσματα καταγράφηκαν και ξεκίνησε μία καινούργια συζήτηση στην τάξη !
Αν παρατηρήσετε τις επαληθεύσεις, στο σημείο με τα τούβλα μπήκε «ν» διότι αρχικά το νερό μαζεύτηκε αλλά μετά σιγά σιγά κυλούσε από τα κενά! Αυτό το πρόβλημα λοιπόν μας απασχόλησε στη συνέχεια. Το αποτέλεσμα της συζήτησης ήταν ότι τα κενά έπρεπε να καλυφτούν με κάποιο υλικό !
«Με πλαστελίνη» είπε ένα παιδί. Η πλαστελίνη όμως μας είχε τελειώσει και η αμέσως επόμενη ιδέα ήταν το απλό ζυμάρι! Πήραμε αλεύρι και νερό, φτιάξαμε το ζυμάρι μας και αρχίσαμε να χτίζουμε ! Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το χτίσιμο και τους υποσχέθηκα ότι τις επόμενες μέρες θα φτιάξουμε πολύ ζυμάρι για να χτίζουν στις ελεύθερες δραστηριότητες !