Ταξίδι προς την ελευθερία. Παιδιά και επανάσταση – 1821. Εξιστόρηση των γεγονότων μέσα από πίνακες ζωγραφικής με την ζωή των παιδιών στην τουρκοκρατία.
Ταξίδι προς την ελευθερία / Παιδιά και επανάσταση – 1821
Φέτος οι δραστηριότητες μας για την 25η Μαρτίου συνέπεσαν με τις δράσεις μας για την Παγκόσμια εβδομάδα της Action Aid. (Πληροφορίες για την δράση θα βρείτε στην ιστοσελίδα της Action Aid.)
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να χρησιμοποιηθούν στοιχεία της ιστορίας και να συνδεθούν με πρόσωπα και γεγονότα του 1821. Στην ιστορία της Action Aid υπάρχει ο Μαχντί, ένα αγόρι 13 ετών από το Αφγανιστάν. Ονειρεύεται να ταξιδέψει πέρα από τα βουνά που υπάρχουν γύρω του, να έχει φίλους για να παίζει, να πηγαίνει στο σχολείο για να μαθαίνει χίλια δύο πράγματα.Για να πραγματοποιήσει το όνειρό του χρησιμοποιεί έναν χαρταετό που πετάει ψηλά και περνάει από διάφορες χώρες!
Αφού καταγράψαμε τα όνειρα του μικρού Μαχντί αναφερθήκαμε και στα δικά μας. Έχουν κοινά στοιχεία; Ονειρευόμαστε τα ίδια πράγματα;
Με εργαλεία τον χαρταετό και πίνακες της εποχής ( που εστίαζαν στα παιδιά) ξεκινήσαμε την δράση μας !
«Πήραμε» λοιπόν τον χαρταετό του Μαχντί και τον πετάξαμε αρκετά χρόνια πίσω πάνω από την Ελλάδα του 1821 …Τι να είδε άραγε;
Η πρώτη εικόνα που βλέπει είναι παιδιά καθισμένα γύρω από έναν γέροντα ! Τι κάνουν εκεί ; Τους κάνει μάθημα ; Γιατί κάθονται κάτω, τι φοράνε, γιατί είναι σκοτεινά; Είναι στο σχολείο; Ήταν μερικές από τις απορίες μας για εκείνη την εποχή; Αυτά τα παιδιά άραγε τι ονειρεύονται ;
Καταγράψαμε τα όνειρα του μικρού τσολιά και τα συγκρίναμε με τα όνειρα του μικρού Μαχντί ! Είναι ίδια , διαφορετικά; Μετά τα συγκρίναμε με τα δικά μας όνειρα !
Ο Χαρταετός στο ταξίδι του πάνω από την Ελλάδα της Τουρκοκρατίας συνάντησε παιδιά να παίζουν κρυφτό και πετροπόλεμο, παιδιά να παρακολουθούν Καραγκιόζη..
Μια στιγμή …Ακούστηκαν φωνές και ο χαρταετός χαμήλωσε να δει από που έρχονταν !
Ένας συγκλονιστικός πίνακας που απεικονίζει την βίαιη απαγωγή αρσενικών παιδιών (παιδομάζωμα) από τον Γύζη.
Κατά το παιδομάζωμα εκτός από τα παιδιά που προορίζονταν για στρατιωτική υπηρεσία, συγκεντρώνονταν και παιδιά ηλικίας 6 έως 10 ετών. Στην εκπαίδευση αυτών των παιδιών περιλαμβανόταν διδασκαλία του Κορανίου, αραβικής, τουρκικής και περσικής γλώσσας, μουσικής και καλών τεχνών. Μετά από εκπαίδευση 14 ετών (δηλαδή σε ηλικία 20 ετών) αναλάμβαναν ανώτερα στρατιωτικά ή πολιτικά αξιώματα.
Παιδιά χωρίζονται από την οικογένειά τους χωρίς να το θέλουν.. Πρέπει να βρεθεί μία λύση..γρήγορα!! Μα τι γίνεται εκεί κάτω ; Γάμος ;
Ένας πίνακας που με είχε συγκλονίσει όταν τον είχα πρωτοαντικρύσει και είχα διαβάσει γιαυτόν ! Στον πίνακα κεντρικό ρόλο παίζουν δύο παιδιά (ηλικίας περίπου 5-7 χρονών) τα οποία μοιάζουν μάλλον αμήχανα για την τελετή του αρραβώνα και την ανταλλαγή των λαμπερών δαχτυλιδιών από τον ιερέα. Ο ιερέας κρατά το δαχτυλίδι του αρραβώνα το οποίο δείχνει να ετοιμάζεται να το φορέσει στο δαχτυλάκι της μικρής η οποία μάλλον ντρέπεται αφού το βλέμμα της είναι στραμμένο στο δάπεδο ενώ το χεράκι της δείχνει να το οδηγεί η μητέρα της που βρίσκεται ακριβώς από πίσω της. Το μικρό αγόρι φαίνεται να επεξεργάζεται με απορία το γυαλιστερό δαχτυλίδι που δεσπόζει στο μικρό του δαχτυλάκι!
Η λύση βρέθηκε από τους ανθρώπους της εποχής ! Μία λύση παράδοξη αλλά αναγκαία για να σώσουν τα παιδιά τους από τους Τούρκους ! Μία αναγκαία πράξη άμυνας απέναντι στο παιδομάζωμα ! Τα μόνα αρσενικά παιδιά που την γλίτωναν από το παιδομάζωμα ήταν οι μοναχογιοί, οι ορφανοί, αλλά και οι έγγαμοι, γεγονός που συνετέλεσε στην εμφάνιση του εθίμου που βλέπουμε στον πίνακα του Γύζη. Δηλαδή να γίνονται συχνότατα γάμοι («αρραβωνιάσματα») ανάμεσα σε παιδιά ηλικίας οκτώ, δέκα και δώδεκα ετών προκειμένου να σωθούν από το παιδομάζωμα.
Μα ποια ήταν τα όνειρα αυτών των παιδιών ; Ήθελαν να ζήσουν μακριά από τις οικογένειες τους ; Ήθελαν να παντρευτούν;
Δεν έπρεπε να συνεχιστεί αυτό ! Οι Έλληνες δεν ήταν ελεύθεροι. προσκυνούσαν τον Αγά, είχαν χάσει σπίτια, γη, παιδιά.
Τα πιο σκληρά μέτρα που αντιμετώπισαν οι Χριστιανοί, ιδιαίτερα τους πρώτους αιώνες της κατάκτησης, ήταν οι σφαγές και οι αιχμαλωσίες, οι εξισλαμισμοί, το παιδομάζωμα καθώς και η εγκατάσταση τουρκικών και άλλων φύλων σε εύφορα εδάφη, με συνέπεια την αναγκαστική μετακίνηση ελληνικών πληθυσμών στο εξωτερικό ή σε απομονωμένα και ορεινά μέρη στο εσωτερικό.Οι περισσότεροι υπόδουλοι κατείχαν εκτάσεις γης κυρίως σε άγονες περιοχές ή σε νησιά. Αντίθετα, τα πιο εύφορα κτήματα ανήκαν στο Σουλτάνο και τους Οθωμανούς.
Έπρεπε λοιπόν να αντιδράσουν και υπήρχαν δύο τρόποι :
Η πένα και το όπλο !
Ο Ρήγας Φεραίος με τον θούριο ξεσήκωσε τους Έλληνες και έσπειρε τους σπόρους της Ελευθερίας !
«Ως πότε παλικάρια, νά ζούμε στά στενά,
μονάχοι σα λεοντάρια, σταις ράχαις στά βουνά;
Σπηλιαίς νά κατοικούμε, νά βλέπωμεν κλαδιά,
να φεύγωμ’ απ’ τόν κόσμον, γιά τήν πικρή σκλαβιά;
Νά χάνωμεν αδέλφια, πατρίδα καί γονείς,
τους φίλους, τά παιδιά μας, κι όλους τους συγγενείς;
Κάλλιο ‘ναι μίας ώρας ελεύθερη ζωή,
παρά σαράντα χρόνοι, σκλαβιά καί φυλακή.
Τι σ’ ωφελεί αν ζήσεις, καί είσαι στή σκλαβιά;
στοχάσου πώς σέ ψαίνουν, καθ’ ώραν στήν φωτιά.»
Μαζεύτηκαν όλα μαζί τα παλικάρια και ορκίστηκαν να αγωνιστούν : (λόγια των παιδιών)
για τα παιδιά τους
την οικογένεια τους
τα σπίτια τους
τα χωράφια τους
τα σχολεία τους
την σημαία τους
την γλώσσα τους
την Ελλάδα
την Ελευθερία
Όλοι στον αγώνα μικροί και μεγάλοι για τον μεγάλο σκοπό ! Ένας αγώνας με μεγάλες μάχες σε ξηρά και θάλασσα που ανέδειξε ήρωες και ηρωίδες …Κολοκοτρώνης, Καραϊσκάκης, Μπουμπουλίνα … και τόσοι άλλοι !
Ένας αγώνας και με «ήρωες» καθημερινούς όπως ο Γιώργης και η αδερφή του η Λενιώ που μας επισκέφτηκαν και μας είπαν την ιστορία τους, διαβάζοντας την από τα κεντήματα που μετέφεραν τα μηνύματα από γενιά σε γενιά !
Σκηνές εποχής που ζωγράφισαν τα παιδιά, δημιουργώντας την δική τους πινακοθήκη !
Δύσκολος ο αγώνας για την Λευτεριά !!Ξεριζωμοί, μάχες, θάνατος, δυστυχία! Άραγε τι ονειρεύεται ο μικρός τσολιάς στα γόνατα της μητέρας του ; Θα πραγματοποιηθούν τα όνειρά του;
Το ταξίδι προς την Λευτεριά το απεικονίσαμε με ένα πλοίο γεμάτο με τα όνειρα των μικρών παιδιών και την ελπίδα ! Τα κύματα οδηγούν το καράβι στην Λευτεριά ..
Τα παιδιά είναι η ελπίδα και το μέλλον μας ! Μην το ξεχνάτε !
azida a la libertad. Los niños y la revolución – 1821. recuento de eventos a través de pinturas en las vidas de los niños en t
G
M
T
azida a la libertad. Los niños y la revolución – 1821. recuento de eventos a través de pinturas en las vidas de los niños en t
Η λειτουργία ομιλίας περιορίζεται σε 200 χαρακτήρες