Μουσικές ιστορίες με πίνακες – «Η κιθάρα δραπέτευσε». Μια μοναχική κιθάρα ξεκινάει ένα μουσικό και εικαστικό ταξίδι περνώντας από κάθε νηπιαγωγείο και γνωρίζοντας μουσικές και πίνακες γνωστών Ελλήνων και ξένων ζωγράφων. Η αφετηρία είναι ο πίνακας «Open window» του Juan Gris.
Μουσικές ιστορίες με πίνακες – «Η κιθάρα δραπέτευσε»
Η τελευταία μας δράση για το έργο, και η πιο ουσιαστική, αφορά το ταξίδι της «Σάρας της κιθάρας» που ταξιδεύει από πίνακα σε πίνακα με τελικό προορισμό ένα καινούργιο πλέον πίνακα με όλες τις αναμνήσεις του ταξιδιού της !! Οργανώνονται έτσι πολλά παιχνίδια μουσειακής αγωγής, υλοποιούνται παιχνίδια μουσικοκινητικά, επενδύονται οι πίνακες μουσικά και αποδίδονται εικαστικά.
Το ταξίδι μας λοιπόν ξεκινάει από το κλασσικό τμήμα του Νηπιαγωγείου Κεντριού που είχε σαν αρμοδιότητα να βρει τον πίνακα -αφετηρία του ταξιδιού και να «παίξει»μαζί του !
Οι παρακάτω δραστηριότητες και φωτογραφίες είναι από τις δράσεις του Κλασσικού τμήματος Κεντριού με υπεύθυνη νηπιαγωγό την κ. Μαρία Γιαννουσοπούλου ( που έχω την χαρά φέτος να συνεργάζομαι μαζί της) :
«Ως εφόρμηση επιλέχτηκε ένα κουτί με άγνωστο αποστολέα ώστε να αξιοποιήσουμε τα στοιχεία της προσμονής και της έκπληξης. Ανοίγοντας το κουτί βρήκαμε τα κομμάτια ενός παζλ. Πρόκειται για ένα πίνακα του Juan Gris «Open window» (1921).
• Τι βλέπω εδώ;
• Τι σκέπτομαι για αυτό; (ποιος, τι είναι ; Που βρίσκεται ; γιατί 😉
• Τι αναρωτιέμαι ; (για κάτι που συμβαίνει και δεν φαίνεται στον πίνακα)
Το μαγικό είναι ότι τα παιδιά βρήκαν τα δυο μέρη που έχει χωρίσει τον πίνακα του ο Gris, δηλαδή τον εσωτερικό χώρο (χώρος του σπιτιού), τον εξωτερικό χώρο (θάλασσα Μεσογείου) καθώς και το παράθυρο που οριοθετεί τους δυο χώρους. Συγκεκριμένα ο ζωγράφος συμβολίζει με την παρουσία της κιθάρας το πνευματικό του κομμάτι ενώ με το άλλο (θάλασσα, βουνά, σύννεφα) το φυσικό. Είμαστε δηλαδή διττές υπάρξεις.
Ακολούθησαν παιγνίδια μουσειακής αγωγής όπως:
- Να βρούμε τα χρώματα του πίνακα Μέσα από ένα καλάθι με πανάκια (ρετάλια από μοδίστρα) τα παιδιά ένα-ένα ψάχνουν να βρουν τα χρώματα του πίνακα (δείχνουν στον πίνακα την επιλογή τους).
- Κινητικά παιγνίδια
- Ζωντανεύουμε τον πίνακα
Είχαμε επιλέξει 5 μουσικά κομμάτια για ακρόαση διαφόρων μουσικών συνθετών:
- Από το «χαμόγελο της Τζοκόντας» του Μ. Χατζηδάκη το κομμάτι «όταν τα σύννεφα έρχονται»
- το ιντερμέδιο «το πέταγμα της Μέλισσας» από την όπερα του Κορσακόφ «Η ιστορία του Τσάρου Σαλτάν»
- René Aubry – Salento, από το άλμπουμ Plaisirs d’amour
- Romance d’Amour (anonymous) – Classical Guitar
- René Aubry-la petite cascade από το άλμπουμ Plaisirs d’amour.
- Εάν είχε χρώμα αυτή η μουσική, τι χρώμα θα ήταν;
- Εάν ήταν άνθρωπος, τι θα ήταν, άνδρας, γυναίκα παιδί;
- Εάν ήταν εποχή;
- Εάν ήταν λουλούδι;
- Εάν ήταν ζώο ή πουλί;
- Εάν ήταν ένα σχήμα; μια γραμμή; (ίσια, τεθλασμένη, σγουρή…);
- Εάν του δίναμε ένα σχήμα με το σώμα μας;
- Εάν ήταν ένας χορός; Πώς θα χορεύαμε;
Στο «πέταγμα της μέλισσας» σταθήκαμε περισσότερο χρόνο. Διαβάσαμε το λαϊκό παραμύθι του Τσάρου Σαλτάν και ακούσαμε αποσπάσματα από την ομώνυμη όπερα και γνωρίσαμε τον συνθέτη και τη χώρα του.
Κατά την ακρόαση του ιντερμέδιου τα παιδιά μπόρεσαν να ξεχωρίσουν τα όργανα, δηλαδή το βιολί και το φλάουτο και απόλαυσαν την ορχήστρα και το τρεμούλιασμα που έκαναν οι μουσικοί πάνω στις χορδές του βιολιού με το δοξάρι …για να αποδώσουν τον ήχο του πετάγματος.
Στο παρακάτω φύλλο εργασίας τα παιδιά έχουν αποδώσει εικαστικά τη στιγμή που μπαίνει από το παράθυρο του παλατιού ο πρίγκιπας μεταμορφωμένος σε μέλισσα (ή μπούμπουρα) για να τιμωρήσει τις θείες του.
2ο Νηπιαγωγείο Ν. Μουδανιών – Πίνακας : «Κούκου» , Ιακωβίδης
300+ μοναδικοί Υπολογισμοί - Calculators ● VresKEP.gr ● Πολίτες & ΚΕΠ