Οι μουσικοί της Βρέμης. Ένα παραμύθι γίνεται αφορμή για να μιλήσουμε για την συνεργασία και την φιλία, να μάθουμε διάφορα είδη μουσικής, να«γράψουμε ρυθμικά», να τραγουδήσουμε, να φτιάξουμε μάσκες !
Οι μουσικοί της Βρέμης – Δραστηριότητες
Αυτές τις μέρες ασχοληθήκαμε με το γνωστό παραμύθι : «Οι μουσικοί της Βρέμης». Αρχικά το είδαμε στο youtube και στην συνέχεια το αναλύσαμε. Τοποθετήσαμε τις εικόνες της ιστορίας στην σειρά και τα ζώα ανάλογα με το μέγεθος ή την σειρά συνάντησής τους.
Το παραμύθι μας έδωσε πολλά εναύσματα για δραστηριότητες και συζήτηση. Παίξαμε με τα ρήματα : Γκαρίζω , νιαουρίζω, γαβγίζω, κοκορίζω, με τις αντίστοιχες συλλαβές : γκα, νιαου, γαβ, κοκο. Παίξαμε με χωρικές έννοιες : Πάνω κάτω , δίπλα, μέσα, με παρομοιώσεις, συζητήσαμε για την μεταχείριση των ζώων, για το κοινό τους όνειρο, τα συναισθήματα τους, την φιλία που ανέπτυξαν και την αξία της συνεργασίας και αλληλοβοήθειας !
Τα περισσότερα από αυτά τα μεταφέραμε σε ένα πίνακα αναφοράς που κάναμε για να ανατρέχουμε σε αυτόν κατά την διάρκεια της ενασχόλησής μας !
Βρήκαμε και ένα παιχνίδι στο διαδίκτυο και προσπαθήσαμε να κανουμε τα άλογα τραγουδιστές ! Μας άρεσε πάρα πολύ. (Πατώντας στην εικόνα θα μεταφερθείτε σε αυτό για να παίξετε και εσείς )
Στη συνέχεια μαζί με τα παιδιά χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες (όσα και τα ζώα του παραμυθιού) και φτιάξαμε με χάρτινα πιάτα, καπέλα με τις φατσούλες των ζώων (επέλεξα καπέλα για καλύτερη απόδοση των τραγουδιών και παιχνιδιών που θα κάναμε).
Φορέσαμε τα καπέλα μας και τραγουδήσαμε με τις φωνές μας μόνο ( ναιουνιαου, γαβγαβ, κοκο, γκαγκα) διάφορα τραγούδια που οι άλλες ομάδες προσπαθούσαν να μαντέψουν.
Στη συνέχεια περπατήσαμε σε ρυθμό τετάρτου τα γαϊδούρια φορτωμένα, οι σκύλοι πηγαίνοντας βόλτα με το αφεντικό τους, οι γάτες παραμονεύοντας ένα ποντίκι και τα κοκοράκια ψάχνοντας για σκουλήκια. Στη συνέχεια ο ρυθμός έγινε όγδοα και τα γαϊδούρια έτρεξαν μακρυά από τα αφεντικά τους που τα κυνηγούσαν, οι σκύλοι λύθηκαν από το λουρί του αφεντικού και έτρεξαν όσο πιο μακρυά μπορούσαν ελεύθεροι πια , οι γάτες κυνήγησαν το ποντίκι τους και τα κοκοράκια προσπάθησαν να αποφύγουν την νοικοκυρά που τα κυνήγαγε για να τα βράσει !
Σε αυτό το σημείο βάλαμε και την παύση του τετάρτου και τα ζώα αποκαμωμένα σταμάταγαν για να ξεκουραστούν.
Στη συνέχεια τους δόθηκε ένα φύλλο εργασίας στο οποίο επέλεγαν τι όργανο θα έπαιζε το ζώο και το ζωγράφιζαν. Στο ίδιο φύλλο έπρεπε να σημειώσουν και το ρυθμικό μοτίβο ( ρυθμός 4/4) που θα έπαιζαν τα ζώα. Στη συνέχεια παρουσίαζαν στην ολομέλεια το ρυθμό τους και όλη η ομάδα με παλαμάκια τον παίζαμε ρυθμικά (π.χ τα , τα , τιτι , παύση κλπ). Τους άρεσε πάρα πολύ αυτή η δραστηριότητα !!
Έφτασε και η στιγμή να επιλέξουμε μουσικές για τις ομάδες των ζώων. Οι μουσικές επιλέχθηκαν ως εξής : Για τα γαϊδουράκια και τα κοκόρια δανειστήκαμε τα αντίστοιχα μουσικά κομμάτια από το καρναβάλι των ζώων.
Για τις γάτες επιλέξαμε το «Ντουέτο των γάτων» του Ροσσίνι. Μάλιστα προσπαθήσαμε με το «νιαούρισμα» το κατάλληλο να δείξουμε στους φίλους μας πότε είμασταν αγαπημένες γάτες και πότε τσακωνόμασταν !
Για την ομάδα των σκύλων χρησιμοποιήσαμε ένα τραγούδι του αξέχαστου Μάνου Χατζηδάκη ( από τα αγαπημένα μου !) : « Ο χορός των σκύλων»
Τα μουσικά κομμάτια που επιλέχθηκαν ήταν διαφορετικά είδη και από διαφορετικούς συνθέτες. Κάναμε λοιπόν έναν πίνακα αναφοράς με τις πληροφορίες για το κάθε μουσικό κομμάτι, για να καταλάβουμε και τις βασικές διαφορές τους !
Ακούγοντας η κάθε ομάδα την μουσική της, έκανε ανάλογες κινήσεις. (Τα μουσικά κομμάτια είχαν γραφτεί με διάφορες ακολουθίες για να εξασκηθούν στον διαχωρισμό των ακουσμάτων) !
Στη συνέχεια συνδυάσαμε το κάθε ζώο με το αποτύπωμα που άφηνε και ένα όργανο. Αρχικά φτιάξαμε την ορχήστρα των μουσικών με τα αντίστοιχα όργανα.
Έπειτα φτιάξαμε παρτιτούρες με τα αποτυπώματα των ζώων και με την βοήθεια ενός μαέστρου παίξαμε την μουσική μας !
Τέλος ως αποτέλεσμα της συζήτησης μας για την φιλία και την συνεργασία των ζώων φτιάξαμε δύο πίνακες με πρωταγωνιστές τα ζώα. Τον πίνακα της Συνεργασίας και τον Πίνακα της φιλίας (το συνδυάσαμε και με την συζήτηση που είχαμε εκείνες τις μέρες για το γνωστό bullying).
Η ενασχόληση μας με το συγκεκριμένο παραμύθι μας άρεσε τόσο πολύ ! Ελπίζουμε και σε εσάς !